Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Gimonäs Umeå IF
Välkommen till vår hemsida
GUIF är en ideell förening med fokus på barn- och ungdomsidrott. Vi organiserar ca 1500 aktiva i fyra idrotter. 

Du kan på några enkla sätt stötta GUIF och vår barn- och ungdomsverksamhet:

Bli medlem
Medlemskapet kostar 150 kr/år och du kan enkelt anmäla dig via vår webbplats. Är du redan medlem? Tipsa släkt och vänner! http://www.gimonasuif.se/form/Default.asp?ID=36337  

Handla på ICA-Maxi
Som medlem i GUIF registrerar du enkelt dina köp med en streckkod som ger återbäring till föreningen. Givetvis får du fortfarande din egen bonus. Det finns olika alternativ att registrera streckkoden: 
1) https://sponsring.ica.se/guif. Förslagsvis sparar du länken på mobilens hemskärm.  
2) Nyckelbricka eller klistermärke. Finns att hämta på kansliet och Sjöfruhallens cafeteria.

Köp dina idrottsartiklar på Stadium 
Registrera ditt medlemskap via Stadiums webbplats https://www.stadium.se. Är du redan medlem i Stadium registrerar du enkelt GUIF som din förening via https://www.stadium.se/teamsales
Sedan behöver du bara handla som vanligt på Stadium med ditt Stadium-medlemskap.

Skänk valfri summa via Swish
Swisha valfri summa till 123 100 80 02.

Alla bidrag gör skillnad och är viktiga för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet. Tack på förhand!

Information om Covid-19/Coronavirus
2020-12-02 11:20
GUIF har med anledning av Covid-19/Coronaviruset fått frågor från ledare och föräldrar kring rekommendationer om träning, matcher och resor. GUIF är inte en kunskapsorganisation i detta område, utan vi hänvisar till UD, WHO, Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundet. Vi uppmanar till att följa dessa källor och uppdaterar den här artikeln löpande. 

GUIF:s styrelse har tillsatt en arbetsgrupp för Covid-19/Corona. Tveka aldrig att kontakta dem om du har några frågor eller funderingar. Gruppen består av styrelseledamöterna Mirjam Bergknut, Mattias Lindberg och Camilla Thellenberg-Karlsson samt Per Beijar från kansliet. Kontaktuppgifter hittar ni här.

AKTUELLT 2 DECEMBER

Nu har det gått en tid med skarpa restriktioner där vi ex. har matchförbud även på träning för att minska smittorisken. Det ställer ledarna inför nya utmaningar och vi vet av egna erfarenheter att det kan
kännas svårt att genomföra roliga och utvecklande "coronaanpassade" träningar. Hur har ni gjort i ert lag? Skicka gärna videos på era övningar så kan vi sprida dem! Tillsammans hjälps vi åt! I övrigt vill
vi informera om följande:

  • Maxgräns om 8 gäller inte träning, se länk. Det finns inga lokala allmänna råd i Umeå om endast 8 personer på träning.
  • https://www.rf.se/Nyheter/Allanyheter/maxgranspaattapersonergallerintetraning
  • Riksidrottsförbundet rekommenderar följande vid bekräftad smitta i förening:
    - Informera laget om att ni fått bekräftad smitta. Skicka den här informationen (se länk).
    - Övriga i laget/gruppen ska, även om de inte har några symptom, tänka på att man kan vara smittad och vara extra uppmärksam på symtom under hela inkubationstiden (2–14 dagar, vanligast 5 dagar).
    - Vid symtom ska man isolera sig. Om symtomen inte går över på ett dygn, gå in på webbplatsen 1177.se för att se vad som gäller.
    - I väntan på provsvar ska man agera som om man har covid-19.

    Om endast en/ett fåtal är smittade kan laget fortsätta träna. Om ni vill avboka era träningar under en period kan ni naturligtvis göra det, glöm inte avboka tiden då. 
  • Träna inte mer än vanligt inomhus. Vi har noterat att flera lag har bokat extra träningspass när tider i hallarna blivit tillgängliga. Det är kul att ni vill träna extra men under nuvarande restriktioner bör ni inte tränar mer än vanligt inomhus. Om ni vill lägga in extra gemensamma träningspass, kör istället fysträning utomhus! Se förslag på upplägg längre ned i texten.
  • Undvik samåkning till och från träning.
AKTUELLT 16 NOVEMBER

Vi inom GUIF tycker det är viktigt att ge möjligheten till våra barn och ungdomar att fortsätta träna sina idrotter och vill hjälpa våra ledare att göra det på ett så säkert sätt som möjligt. Har ni tankar eller idéer kring hur vi tillsammans kan göra träningen bättre eller säkrare tar arbetsgruppen tacksamt emot dessa.

Följande riktlinjer ska alla följa fr.o.m idag tills de utökade restriktionerna slutar gälla, för närvarande 8 december. Dagens riktlinjer kompletterar riktlinjerna från 12 november.

Utgångspunkten är att vi vill möjliggöra fortsatt träning för våra barn och ungdomar och samtidigt minska risken för smittspridning genom att följa allmänna råd som ex. god hygien och att undvika möten med nya människor. 

  • Minimera tiden inomhus i anläggningarna. Byt om till träningskläder hemma och undvik omklädningsrum där det är möjligt. Se mer info nedan gällande specifika hallar. 
  • Avbryt era träningar 5 minuter innan tiden är slut och lämna anläggningen direkt.  
  • Tvätta händer före och efter träning.
  • Varje lag köper handsprit till sitt lag, redovisa utlägg till mathias.malmin@gimonasuif.se
  • Ett förtydligande angående riktlinjerna från 12 november: Träning och match pausas helt och hållet för personer födda 2004 och äldre. Lagträningar får inte genomföras oavsett om det är inomhus eller utomhus. Vi uppmuntrar istället till individuell träning där ni ges förslag på träningspass längre ned i texten. 
In- och utflöden vid anläggningarna

Sjöfruhallen
Ingång: Spelarentrén vid hörnet mot konstgräsplanen. Byt om på den lediga delen av läktaren.  
Utgång: Publikentrén 

Ålidhemshallen
Ingång: Östra entrén vid Naturvetarstråket.
Utgång: Västra entrén i riktning Humaniststråket
Använd ett/flera lediga omklädningsrum i väntan på er tid i hallen. 

Carlshöjdshallen 
Eftersom det bara finns en entré använder lagen samma entré. Använd ett/flera lediga omklädningsrum i väntan på er tid i hallen. 

Vårdskolan
Eftersom det bara finns en entré använder lagen samma entré. Använd ett/flera lediga omklädningsrum i väntan på er tid i hallen. 

Sporthushallen
Eftersom det bara finns en entré använder lagen samma entré. Vänta uppe på läktaren i väntan på er tid i hallen. 

Vid övriga anläggningar som våra lag använder, utgå från principerna ovan om att i största möjliga mån undvika möten med nya människor. 
 
Till sist, prata med spelarna kontinuerligt om allmänna råden samt ex. in-/utflöden där ni påminner dem om hur de ska agera. Tveka aldrig att höra av er om ni har frågor eller behöver tips hur träningen ska bedrivas närmaste veckorna. Ni får gärna skicka videos på era “coronaanpassade” övningar så kan vi inspirera andra lag via Facebook. Det är en väldigt speciell tid men tillsammans tar vi oss igenom den!

AKTUELLT 12 NOVEMBER

Spridningen av covid-19 ökar i hela länet. Läget är allvarligt och för att bromsa smittan krävs ett förändrat beteende. Därför inför Region Västerbotten och Folkhälsomyndigheten skärpta allmänna råd som gäller alla som bor eller vistas i Västerbottens län. Vi i GUIF ska ta vårt ansvar och följa dessa riktlinjer. Våra beslut vilar ytterst på Folkhälsomyndighetens och Region Västerbottens övergripande direktiv samt smittskyddsläkare Stephan Stenmarks för idrotten förtydligade direktiv. För tillfället gäller följande t.o.m. 8 december:

  • Träning och match pausas helt och hållet för personer födda 2004 och äldre. Vi uppmuntrar istället till individuell träning där ni ges förslag på träningspass längre ned i denna text. 
  • Vi fortsätter bedriva träning för barn/ungdomar födda 2005 och yngre. Gränsen 2004/2005 är skarp. I en blandad grupp kan alltså inte äldre än 2005 delta trots att de ingår i samma lag.
  • Undvik omklädningsrum i största möjliga mån. Om det krävs för att undvika möte med andra människor som på ex. Ålidhemshallen går det bra att använda omklädningsrum. 
  • Ingen fysisk kontakt! Planera träningarna så att ni tar bort moment med fysisk kontakt, ex. matchspel. Lägg istället fokus på teknik och/eller fys utan fysisk kontakt. 
  • Se inte den här perioden som en möjlighet att boka träningsmatcher.
  • Vill ni byta träningstid, avboka era nuvarande tid och boka önskad tid via mejl till fritid.bokning@umea.se. Bokningssystem: https://fritidbokning.umea.se/ 
  • Undvik att besöka kansliet om ni inte ska hämta/lämna något. Boka tid med kanslipersonalen innan. 
  • Inga fysiska möten utan vi övergår helt till digitala möten närmsta tiden.
  • Råden är inte tips. De ska följas. Vi har ett stort ansvar att visa att vår förening och dess individer klarar av att ta ansvar i detta kritiska läge. 
  • Vi letar inte gråzoner. Läget är skarpt och vi ska ta vårt ansvar. 
För mer information och förståelse för våra beslut, se videon nedan samt länken till RF SISU Västerbottens nyhetssida där de sammanställt mycket information och allmänna råd. 

Länk till Länsidrottschef Niclas Bromark som sammanfattar och förtydligar råden ur ett idrottsligt perspektiv (ca 3 min). KLICKA HÄR

RF SISU Västerbottens nyhet: KLICKA HÄR

GUIF:s styrelse kommer inom kort tillsätta en särskild arbetsgrupp som kan ta snabba och välgrundade beslut. Arbetsgruppen kommer inom kort ta fram tydligare riktlinjer för vad som gäller kring ex. in- och utflöden vid våra anläggningar samt hur vi hanterar övergången mellan träningspass, där ett lag slutar tränar innan nästa lag kliver på. 

TIPS PÅ UTOMHUSTRÄNING
Lagen som pausar sin ordinarie inomhusverksamhet får fortsätta träna individuellt under anpassade former. Fysisk träning är naturligtvis fortfarande viktigt men får ske utomhus. Förslag på pass:

Styrka (2-3 pass/vecka):

Kondition (2-3 pass/vecka):
Pass 1 löpning:
4*4 minuter, vilket innebär 4 minuter löpning på 85 % puls. 4 minuters gåvila emellan. Detta upprepas 4 gånger. Pressa kroppen så mycket det går under dessa pass.
 
Pass 2 löpning
5*3 minuter (se förklaring för pass 1)
 
Pass 3 löpning
24*30 sekunder, 90 % löpning
Så hårt du kan utan att dra på dig för mycket mjölksyra. Spring 30 sekunder, gå 30 och upprepa det 24 gånger. Man kan med fördel ta en 3-5 minuters vila efter hälften av löpningarna. 

AKTUELLT 10 NOVEMBER
Vi har tagit del av dagens beslut från Folkhälsomyndighetenoch kommer självklart följa de råd och rekommendationer som gäller. 

Beslutet får stor påverkan på vår verksamhet. I väntan på mer information från föreningen kan vi direkt konstatera att matcher och träningar pausas för alla födda 2004 och tidigare. Födda 2005 och senare kan fortsätta sin träningsverksamhet som vanligt men matcherna pausas. Beslutet gäller till och med den 8 december 2020, men kan förlängas.

Kansliet kommer sköta avbokning av anläggningarna. Vi avser skicka ut mer information imorgon via mejl och hemsida. 

Mer information: KLICKA HÄR

AKTUELLT 29 OKTOBER
GUIF:s styrelse vill förtydliga att publikförbud fortfarande råder på såväl träning som match tills vidare i alla våra inomhusidrotter. 

Den 22 oktober meddelade regeringen beslutet att höja publikgränsen till 300 personer för idrottsevenemang som har anvisade sittplatser, med avstånd på en meter mellan åskådarna. Undantaget gäller från den 1 november och så länge arrangörer tar fortsatt ansvar och följer gällande rekommendationer. Eftersom våra matcher räknas som offentliga tillställningar krävs en hel del organisation från arrangören. Vi gör bedömningen att vi får svårt att leva upp till kraven i alla lag och således kvarstår publikförbudet.

Vi gör ett undantag från det generella beslutet då vi ger våra seniorlag möjlighet att arrangera matcher med publik under förutsättning att vi lever upp kraven för offentliga tillställningar. Seniorlag uppmanas kontakta kansliet om ni är intresserade att genomföra matcher med publik. 

Vi har stöd i vårt beslut från Västerbottens innebandyförbund som rekommenderar publikförbud på matcher under deras regi: 
https://www.innebandy.se/vasterbotten/inlagg/lista/matchrekommendationer-under-covid-19-uppdaterad-2020-10-23/ 

Svenska Handbollförbundet har beslutat att publikgränsen för barn- och ungdomshandboll ska ligga kvar på 50 personer. Men av skäl som anges ovan (angående arrangörskrav) gör vi inga undantag för ungdomsmatcher i handboll: https://www.svenskhandboll.se/Nyheter/HandbolliSverige/300askadaretillatspaseniormatcher#.X5lZ_cRrg-E.facebook 

AKTUELLT 22 SEPTEMBER
Inför inomhussäsongen har GUIF:s styrelse beslutat att publikförbud råder på såväl träning som match tills vidare i alla våra inomhusidrotter. Vi följer naturligtvis utvecklingen noga och beslutet kan justeras inom kort. 
 
Vi anser att reglerna bör vara likadana, oavsett lag och idrott, därför gäller detta beslut för alla inomhuslag tills vidare. Om publik tillåts är evenemanget att betrakta som en offentlig tillställning och antalet åskådare får således ej överstiga 50. En offentlig tillställning kräver en hel del organisation från arrangören vilket vi bedömer att vi har svårt att leva upp till i alla lag.   
 
ÖVRIGT:
  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i några aktiviteter alls och stanna hemma tills den är symtomfri. 
  • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
  • Spelare uppmanas att byta om hemma. 
  • Vi har förståelse för att barn i föreningen behöver sällskap till och från aktiviteter samt stöttning under aktivitetens gång. I dessa fall uppmanas anhöriga att hålla sig utanför anläggningen under aktiviteten.
INFORMATION TILL LEDARE: 
  • Informera motståndarlagen i kallelsen att det är publikförbud. Utöver de i matchprotokollet inskrivna deltagarna äger varje lag rätt att anmäla ytterligare fem personer som ingår i lagets matchorganisation. Vid ankomst till anläggningen ska lagansvarig meddela arrangören vilka dessa personer är och vilka roller de har. På länken nedan finns en lista ni kan skriva ut och använda er av. Det kan exempelvis handla om föräldrar  som skjutsar. De upp till fem personer som tillhör lagets organisation får befinna sig på läktaren under matchen.
  • Minimera all onödig kontakt mellan deltagarna före, under och efter arrangemanget.
  • Om ert lag är intresserat att streama matcher, kontakta gärna kansliet för mer information. 
  • Vi kommer ställa ut handsprit i cafeterian på Sjöfruhallen och stora förrådet på Ålidhem som lagen och funktionärer (ex. sekretariatspersonal) kan använda.
  • Lagen och domarna ska om möjligt ha separata in-/utgångar till arenarummet, alternativt ej gå in/ut samtidigt.
  • Sidbyte ska under normala förutsättningar ej genomföras. Domare kan besluta om sidbyte om de bedömer att den ena sidan är klart fördelaktigare.
  • Om omklädningsrum behöver användas, se till att eventuella omklädningsrum är åtskilda och att lagen hamnar så långt ifrån varandra som möjligt.
  • Efter match genomförs ingen tackningsprocedur med fysisk kontakt.

    Länk närvarolista: https://www.innebandy.se/media/15847/n%C3%A4rvarolista-%C3%B6ver-funktion%C3%A4rer-och-%C3%B6vriga-n%C3%A4rvarande.pdf
HANDBOLL: 
Generellt rekommenderas att lag som deltar i sammandragsspel lämnar anläggningen mellan matcherna. I anläggning där det finns sidolokaler kan detta innebära att lagen lämnar den del där spelytan finns, men i anläggning där sidolokaler saknas innebär det att gå ut ur anläggningen. Omklädningsrum räknas inte som sidolokal, men om ett omklädningsrum endast nyttjas av ett lag kan det användas som uppehållsrum mellan matcher. Vid sammandrag på Sjöfruhallen kan alltså deltagande lag få varsitt omklädningsrum. Vid sammandrag på Sporthushallen fördelas omklädningsrum så långt det räcker. Övriga lag får tilldelas avgränsad del av anläggningen alt. lämna anläggningen mellan matcher. Tejpp finns att hämta på kansliet. 

På Sjöfruhallen kan läktaren användas i väntan mellan matcherna. Läktaren ska delas upp med tydliga avgränsningar och varje deltagande lag ska tilldelas en del av läktaren där laget får vistas när laget inte har match. Mellan lagens områden ska det vara minst två meters mellanrum. Vi kommer lämna tejprullar i förrådet som ni kan använda. 

Cafeterian på Sjöfruhallen håller stängt under tiden det är publikförbud. Vid sammandrag på Sporthushallen rekommenderas lagen att inte använda cafeterian tills vidare. Kontata kansliet för vidare dialog.  

AKTUELLT 11 AUGUSTI
Svenska fotbollsförbundet har uppdaterat sina riktlinjer och tillåter max. 50 personer i publiken. I GUIF ansvarar matchvärd och ledare tillsammans för att vi följer riktlinjerna. Utöver punkterna nedan gäller fortsättningvis generella råd som att stanna hemma vid sjukdom och ha god handhygien. Kortfattat gäller följande:
  • åskådarantalet aldrig överstiger 50 personer.
  • åskådare som inte tillhör samma familj/sällskap kan sitta eller stå med minst 1,5 m avstånd.
  • trängsel inte uppstår, och avstånd kan hållas, vid inpassage samt under match och efter match.

AKTUELLT 8 JUNI
Sammanfattning från Svenska fotbollsförbundet gällande både träning och match:
  • Håll dig uppdaterad på rekommendationer från myndigheter och svensk fotboll.
  • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i några aktiviteter alls.*
  • Se till att det finns möjlighet till handtvätt och uppmana till god handhygien.
  • Trängsel mellan människor ska undvikas.
  • Byt om möjligt om hemma innan aktiviteten och undvik trängsel om ombyte sker tillsammans med andra.
  • Handhälsning bör undvikas.
  • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
  • Publik, inkl. föräldrar och andra anhöriga, undanbes vid träning och match.
* Personer med symtom ska stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Vid bekräftad Covid-19 ska det dessutom ha gått minst sju dygn sedan insjuknandet.

AKTUELLT 28 APRIL
  • Svenska Fotbollsförbundet har uppdaterat sina riktlinjer kring Corona vilket innebär att all publik, inkl. föräldrar och andra anhöriga, undanbes vid träning och match. Bara de som är nödvändiga för att träningarna och matcherna ska kunna genomföras (spelare, ledare och funktionärer), ska vara på plats. 
  • Vi har förståelse för att barn i föreningen behöver sällskap till och från aktiviteter samt stöttning under aktivitetens gång. I dessa fall uppmanas anhöriga att hålla sig utanför anläggningen under aktiviteten. 
AKTUELLT 1 APRIL
  • Från 2 april ställs alla inomhusträningar in utifrån rekommendationer från Folkhälsomyndigheten och Riksidrottsförbundet. Kansliet ansvarar för att avboka alla inomhustider. 
  • Lagen kan träna utomhus på planerna som tinat fram alt. köra alternativ träning utomhus. För övriga rekommendationer kring träning utomhus, se mer under rubriken "aktuellt 25 mars". 
  • Se bokningssystem för bokade tider:http://bokning.net.umea.se/bokning/
    Om ni vill börja träna tidigare eller förändra era bokningar, mejla fritid.bokning@umea.se. 
  • Årsmötet 2 april skjuts upp på obestämd framtid. 
    AKTUELLT 25 MARS
    • Den som är sjuk, även med milda symtom, ska inte delta i aktiviteter alls, utan stanna hemma till och med två dagar efter tillfrisknande. Insjuknar man under idrottsaktivitet ska man gå hem direkt.
    • Minska moment med närkontakt, gör andra övningar istället.
    • Uppmana till att om möjligt byta om hemma före och efter aktiviteter.
    • Dela inte vattenflaskor, munskydd och liknande som kan överföra saliv.
    • Uppmana deltagarna till att tvätta händerna med tvål och vatten både före och efter träning.
    Angående inomhusaktiviteter är det många lag som avslutat sin säsong medan en del lag fortfarande tränar. Från föreningens håll gäller fortfarande rekommendationen att vi kan fortsätta träna som vanligt under förutsättning att alla närvarande följer övriga rekommendationer som ges. I väntan på att fotbollsplanerna tinar fram uppmuntrar vi till andra fysiska aktiviteter utomhus då det innebär betydligt mindre smittspridningsrisk än inomhusaktiviteter. 

    FÖRSLAG PÅ TRÄNINGSPASS UTOMHUS
    Samling vid: Sjöfru, Carlshöjd eller Ålidhem Arena.
    Ta med: Joggingskor samt verktyg att hacka/skotta med. 
    - Löpning: intervaller 
    - Fys: hacka/skotta fram planen samt cirkelträning efteråt. 


    AKTUELLT 19 MARS
    På kvällens styrelsemöte diskuterades frågan på nytt och styrelsen fortsätter rekommendera att vi bedriver träningar. Vägledande för oss är att skolan och förskolan har öppet och bland annat bedriver undervisning i idrott. Folkhälsomyndigheten har också varit tydlig med att inställda träningar – att barn och ungdomar inte får röra på sig – har andra negativa folkhälsoeffekter som inte är önskvärda. 

    Vi uppmanar alla spelare, ledare, föräldrar och ev. andra besökare att stanna hemma från träningar och andra sociala sammankomster vid minsta symptom på sjukdom. 

    Årsmötet genomförs som planerat 2 april. Se nyhet längre ned på sidan. 

    Vi håller oss uppdaterade dagligen och meddelar er om det blir några förändringar. 

    AKTUELLT 13 MARS
    GUIF:s styrelse rekommenderar att vi fortsätter bedriva träningar. Beslutet grundas på att Folkhälsomyndigheten rekommenderar föreningar att fortsätta bedriva träning. Vi uppmanar alla spelare, ledare, föräldrar och ev. andra besökare att stanna hemma från träningar och andra sociala sammankomster vid minsta symptom på sjukdom. Vi har självklart förståelse för att medlemmar stannar hemma p.g.a. oro för smittspridning. 

    För GUIF:s ledare gäller att ni själva ansvarar för att avboka ev. träningstider hos Umeå kommun likt ni gör som vanligt. 

    GUIF ställer in klasslagssammandraget i futsal 22 mars med tanke på mängden barn, föräldrar och släktingar som brukar samlas vid dessa sammandrag.  

    Vi återkommer med mer information om möten och andra arrangemang. 
    __________________________________________________________________________________

    Folkhälsomyndigheten har en samlingssida med aktuell information om coronaviruset och sjukdomen covid-19. Där finns de senaste uppdateringarna om smittspridning, riskbedömning, resor med mera:

    Vad gäller symtom och misstänkt smitta så ska man kontakta 1177 Vårdguiden via telefon och berätta om sina symtom och var man varit. Besök inte någon vårdinrättning – kontakta alltid 1177 Vårdguiden först.

    Allmänna råd från Folkhälsomyndigheten:
    • En allmänt förebyggande åtgärd mot luftvägsinfektioner är att undvika att röra vid ansiktet eller ögon samt att undvika nära kontakt med sjuka människor.
    • Tvätta händerna ofta med tvål och varmt vatten, före måltid, mathantering och efter ett toalettbesök. Handsprit kan vara ett alternativ när du inte har möjlighet till handtvätt.
    • Genom att hosta och nysa i armvecket eller i en pappersnäsduk hindrar du smitta från att spridas i din omgivning eller från att förorena dina händer.
    • Stanna hemma när du är sjuk för att undvika att smitta människor på bussen, ditt arbete eller där du är nära andra.
    Sidan uppdateras löpande.

    Frågor skickas helst via mejl till per.beijar@gimonasuif.se.

    Köp bingolotter inför uppesittarkvällen!
    2020-11-19 14:40
    Inför uppesittarkvällen 23 december säljer vi bingolotter på kansliet. Vi har dessutom ett begränsat antal av Folkspels julkalender och populära Sverigelotten. Kom och köp! 

    Kansliet har öppet 9-17 måndag-torsdag men boka gärna tid med oss för säkerhets skull.

    För att finslipa er bingoform inför uppsittarkvällen tipsar vi om att ni kan spela bingo varje söndag, köp bingolotter via följande länk: KLICKA HÄR


    GUIF och Sportadmin fördjupar sitt samarbete
    2020-11-03 15:20
    Precis som att alla andra branscher digitaliseras så gör vi nu också det. Inom kort börjar vi använda Kansliservice – ett automatiserat och digitalt föreningssystem skapat av Sportadmin med målsättningen att ge oss ännu bättre förutsättningar att utveckla vår verksamhet.

    Ni medlemmar erbjuds ett smidigare system för att bl.a. anmäla er till våra lag, betala avgifter samt hålla er uppdaterade om lagets aktiviteter. Dessutom minskar vi tiden för administrativt arbete för vår kanslipersonal som istället kan lägga mer tid på att utveckla föreningen. Det nya systemet innebär att en administrationsavgift mellan 9 - 59 kr per betalning tillkommer för att täcka transaktionskostnader, automatiserade funktioner och ger dig som medlem tillgång till MedlemsAppen. 

    FRÅGOR & SVAR:

    Varför 9-59 kr i administrationsavgift?
    Nu erbjuder vi nya digitala betalningsmetoder – allt för att vi som förening ska kunna digitalisera och förenkla vår administration. För samtliga betalningar tillkommer en administrationsavgift mellan 9 - 59 kr beroende på fakturabeloppet 

    Vad innebär det för föreningen?
    Processen blir mer eller mindre helt automatiserad, och vi kan erbjuda fler betalsätt än tidigare. Vi frigör många timmar från vår kanslipersonal som tidigare gått åt att manuellt registrera och bocka av fakturor. Den delen sköter nu vår betalpartner Billmate åt oss.
    Det gör att vi istället kan lägga vår tid på det vi verkligen vill, att utveckla föreningen.
    Den administrativa avgiften köper helt enkelt oss mer tid. 

    De betalningsmöjligheter vi erbjuder är:
    • Kortbetalning
    • Fakturabetalning*
    • Delbetalning*
    *) Tänk på att faktura eller delbetalning innebär att det kommer att tas en lätt kreditupplysning. Detta är en standardkontroll och ingenting som påverkar ditt UC.

    Vad innebär det för mig som medlem?
    • För dig som medlem innebär det en smidigare anmälan och betalning, och fler betalningsmetoder. Du får tillgång till MedlemsAppen där du har ditt, eller ditt barns, lags aktiviteter, kalender, kallelser, utskick m.m.
    • Du kan anmäla om du behöver skjuts eller har plats i din bil genom funktionen Samåkning. 
    • Du kan i förväg meddela om du eller ditt barn är kommer på träningen genom funktionen Förhandsrapportera. 
    • Du får ditt medlemskort digitalt i appen och ser även dina betalningar, erbjudanden från föreningen samt mycket mer.
    När ska det nya systemet införas?
    Preliminärt första veckan i december. 

    Något annat viktigt att tänka på?
    Betala era obetalda fakturor senast 30 november! De obetalda fakturorna kommer att uppdateras i samband med att vi kopplar på Kansliservice. De digitala betalningsmetoderna och administrationsavgiften kopplas då till dessa fakturor.

    Administrationsavgiften är det som gör ovanstående möjligt och pengarna går därmed indirekt tillbaka in i Gimonäs Umeå IF och vår verksamhet.

    Ladda ner ”SportAdmin MedlemsApp” från AppStore eller Google Play, om du inte redan gjort det!

    FRÅGOR
    Per Beijar, idrottskonsulent,
    per.beijar@gimonasuif.se, 070-3975839

    Alf Forsberg, ordförande
    forsberg.g.alf@gmail.com, 070-2168776
    GUIF Tough Kids - Inställt!
    2020-10-21 09:34
    På grund av den ökade smittspridningen ser vi inget annat val än att ställa i GUIF Tough Kids just nu. Ett otroligt tråkigt beslut att ta, men något som vi ser som nödvändigt då vi som arrangörer har svårt att säkerställa att restriktionerna kan följas vid denna typ av aktivitet. 

    Vi jobbar just nu med att ta fram en idé som liknar Tough Kids som vi kan erbjuda under tiden då situationen ser ut som den gör. Mer info om detta hoppas vi kunna ge inom en snar framtid. 

    Förhoppningen är att kunna genomföra GUIF Tough Kids som vanligt efter jul.
    Umeå Handbollsfestival - en Coronasäkrad variant!
    2020-10-07 11:51
    Att genomföra en handbollscup under en global pandemi ställer speciella krav. En hel del förutsättningar förändras, bland annat möjligheten att förlägga i hårdförläggning på skola. Om det och annat kan du läsa mer här.

    Anmälan är öppen sedan en månad tillbaka och vi har en bra tillströmning av anmälda lag, dessutom spritt över de flesta klasser. Känslan är att vi de två första åren tillsammans lyckats arrangera en bra cup som man väljer att komma tillbaka till. Det verkar också som att ryktet spritt sig, då vi ser en del helt nya klubbar också.

    Ingen hårdförläggning eller matservering
    Eftersom Umeå kommun, på grund av Corona-pandemin, har dragit in möjligheten att använda klassrum för övernattning och skolbespisningar för utspisning av mat behöver vi hitta nya lösningar att genomföra vår cup. Det kommer att bli en lösning som bygger helt på hotellboende, där vi förhandlar fram paketlösningar med de stora hotellen i stan. Det är ny mark som bryts, både för oss och för hotellen. Det har tagit längre tid än vi hoppats, men ambitionen är att kunna kommunicera det nya upplägget med gästkort den 9 oktober.

    Osäkerhet om publik
    Under pandemin finns som bekant en förordning till Ordningslagen som förbjuder folksamlingar vid offentliga arrangemang på mer än 50 personer. Om det fortfarande gäller får vi svårt att ha någon publik i någon av arenorna. När detta skrivs (i början av oktober) öppnar dock Regeringen för undantag som skulle kunna innebära upp till 500 personer i publik under vissa specifika förutsättningar. Vad som kommer att gälla för oss står skrivet i stjärnorna. Vi fortsätter dock att förbereda oss brett; dels med kiosker på samtliga arenor och dels med streaming av samtliga matcher.

    Ett luftigt spelschema
    För att minska smittspridning tittar vi också på att planera in matcherna i ett luftigare spelschema än vanligt. Vi planerar att ha 15 minuters paus mellan matcherna så att vi hinner med att byta lag på ett säkert sätt. Vi planerar också för att starta tidigare på morgonen och spela längre på kvällen än vad vi tidigare gjort för att hinna med.

    En särskild Corona-grupp
    Att genomföra cupen under Corona-pandemin ställer stora krav. För att inte bidra till ökad smittspridning behöver all verksamhet granskas genom en Corona-lins och anpassas därefter. Hur ser flödet ut i hallen? På bussen? I kiosken? Vad gäller på planen och uppvärmning? Det är en lång rad frågor som behöver besvaras och åtgärder som behöver vidtas. Av den anledningen har vi från cupledningen organiserat en Corona-grupp för att arbeta speciellt med dessa frågor. Gruppen är sammansatt med representation från flera funktioner och leds av Maria Casserdahl.

    Gamla funktionärssysslor försvinner - nya kommer till
    När vi varken har hårdförläggning eller serverar mat kommer en lång rad funktionärssysslor att försvinna. Samtidigt kommer helt nya att tillkomma. Inte minst kommer vi behöva hall- och anläggningsvärdar på ett helt annat sätt än tidigare, för att få till smittsäkra flöden. Att streama alla matcher kommer också att dra folk. Exakt hur detta ser ut är inte klart än. Det kommer nog inte vara det förrän tidigast i slutet av november. Budskapet nu är: räkna med att arbeta under cupen! Boka av den 4-6 januari i kalendern om du inte redan gjort det. Men var flexibel och öppen för nya arbetsuppgifter.

    Avslutningsvis. Kom ihåg att anmäla era lag också.
    Cupledningen genom Niclas Bromark
    niclasbromark@hotmail.com
    Facebook



     
    Sponsorer