Gimonäs Umeå IF logo
Gimonäs Umeå IF

Ekonomi och lagkassa

Hej!

För säsongen 25/26 så har ledarna presenterat en grov budget på ca 100 000 kr som laget behöver finansiera. Denna budget baseras på att alla spelare deltar vid alla cuper och är därför preliminär. I samband med föräldramötet gavs medskicket från ledarna att det kan vara bra att redan nu bygga upp ett överskott i lagkassan, så att det finns möjlighet att delta på någon större cup under åren framöver.

 

Delar av denna budget kommer att finansieras genom bidraget Fritidskortet, som respektive familj själva behöver ansöka om senast 30 november 2025. Hur det sker framgår här.

 

Vi i föräldragruppen har efter diskussion och omröstning bland alla föräldrar landat i följande principer för intjäning av övriga pengar till lagkassan:

Vi genomför 1 frivillig försäljning under säsongen, valet föll på Ullmax. Mer info om detta finns längre ner på denna sida. De familjer som väljer att inte sälja, får betala hela summan kontant. Deltagande vid cup bygger på pay-and-play, dvs att de spelare som deltar betalar för detta.

 

Intjäning via försäljning:

Varje spelare som vill, säljer Ullmax under perioden 18 november - 14 december. Därefter sker en avräkning per spelare vad som återstår av hennes del av budgeten, vilket då betalas kontant. Det spelar alltså ingen roll hur mycket eller lite var och en säljer, allt genererar en intäkt som avräknas från spelarens del av budget.

 

Principer för intjäning

  • Om en spelare säljer så mycket att grundkostnaden (matchlagsavgift och utlägg) täcks så tas överskottet med och bygger upp en pott som används för spelarens cupdeltagande.
  • Om spelaren säljer så mycket att hela årskostnaden (grundkostnad + cupdeltagande) täcks, så tillfaller överskjutande intäkt lagkassan.

 

Utöver försäljning och kontant inbetalning undersöks möjlighet till sponsring.
 

Datum för inbetalningar:

  • 14 december -Inbetalning till Paradiscupen  (pay-and-play) 1 300 kr
  • 30 februari - Inbetalning till matchlagsavgift, mm
  • 30 mars - inbetalning Umeåcupen (pay-and-play)

 

Information om försäljning av Ullmax

 

Så här kommer du igång:
Det är enkelt att starta en försäljning med Ullmax! För att snabbt komma igång använder du gruppkoden som finns nedan och klickar på länken ”Info till säljare”, där du får instruktioner om hur du loggar in och börjar sälja.  All försäljning hanteras sen enkelt via Mina Sidor på ullmax.com eller direkt i appen.

 

Om du hellre vill ta in informationen från kunderna på ett beställningsformulär på papper så finns det att hämta här och skriva ut.

 

Viktig inloggningsinformation
För dig som säljare:
Du skapar ditt konto med gruppkoden: 659800

 

 
Nedan hittar du information från Ullmax som kan vara bra att känna till:

ATT SÄLJA ULLMAX 
Här har vi samlat lite information som du kan ha nytta av när du ska börja sälja Ullmax. Skulle du fortfarande ha några 
frågor så kontakta oss direkt, vi svarar gärna på dina frågor. Lycka till med försäljningen! 
KOM I GÅNG 
1. Använd koden du fått från din kontaktperson för att logga in på ullmax.com eller i vår app, och skapa ett säljarkonto.
2. Du är nu inloggad på Mina sidor. Här lägger du beställningar, hämtar din säljlänk och hittar information. Här hittar du 
också din säljarkod som du skriver på framsidan av katalogen. Då hittar kunden direkt in på din säljlänk och kan enkelt 
lägga sin beställning.
BÖRJA SÄLJ 
När en kund vill handla av dig kan du registrera köpet på tre sätt: 
• Enklast är att låta dina kunder lägga sina egna beställningar via din personliga säljlänk. Du hittar länken när du loggat 
in eller om du skannar QR koden på framsidan av katalogen. Sprid din länk till släkt, vänner och arbetskamrater via t.ex. 
mejl, sms eller sociala medier. När en kund gjort en beställning syns detta under Mina sidor eller i din app. Du behöver 
då godkänna att du kan leverera varorna innan de kommer med i gruppens beställning. Dina kunder kan också välja att få 
sina varor levererade direkt till sig mot en fraktkostnad. 
• Lägg fram orderbladet tillsammans med katalogen på t.ex. kontoret så kan kunden själv skriva in sina önskade produkter. 
Behöver du fler finns det att skriva ut när du loggat in. Beställningarna lägger du sedan in under Mina sidor. 
• Knappa in kundens beställning direkt på Mina sidor, det går också att göra via appen. 
TIPS! På både säljlänken och Mina sidor kan försäljning till företag registreras. De får då en faktura direkt från oss på 
Ullmax och kan på så vis dra av momsen. Det går att välja både direktleverans eller via gruppen.
LEVERANS OCH BETALNING 
Kontaktpersonen skickar in gruppens samlade beställningar när ni är färdiga med försäljningen. Efter det tar det ca 2-5 
dagar innan produkterna levereras och kontaktpersonen kan dela ut varorna till er säljare. Du ser sen till att dina kunder 
får sina beställningar och tar betalt. Redovisningskort som du kan lägga med kundernas beställning finns att ladda ner och 
skriva ut under Mina sidor. Hela summan betalas sedan till kontaktpersonen. OBS! Har du sålt till ett företag eller kund 
som valt direktleverans så ska du inte ta in pengar från dom, de betalar sin faktura direkt till oss.
BYTEN OCH RETURER 
Gruppen har tillsammans en fri retur per leverans så prata med er kontaktperson om ni har en kund som vill byta 
eller returnera en vara. Kunden har alltid 14 dagars öppet köp på alla produkter förutom underkläder. Skulle oturen 
vara framme och kunden behöver reklamera en vara? Hänvisa till vår hemsida, där kan kunden enkelt registrera sin 
reklamation och sen sköter vi hela hanteringen. 
BONUS 
Vi vet att säljarna spelar en viktig roll i försäljningen och tycker därför att du förtjänar något extra för din insats. När du 
sålt för 3000kr så skickas en gåva med i din beställning - helt utan kostnad

Sponsorer